Webshop binnen een maand lanceren, hoe heb ik dat gedaan?

Webshop binnen een maand lanceren, hoe heb ik dat gedaan?

Het inrichten van de babykamer vond ik een geweldig project. Vele avonden zat ik thuis inspiratie op te doen op Instagram en ‘pinde’ er op los op Pinterest. Ik fantaseerde over een eigen winkel met allemaal leuke interieur spullen voor baby’s en kinderen. Een fysieke winkel is nu geen optie voor mij, maar een online winkel wel! Dus zo ging ik aan de slag in mijn vrije avonduren, dit ging prima als Jones op bed lag en Steven aan het werk was in het restaurant.

In deze blog geef ik je mijn tips en een activiteitenplan hoe ik binnen een maand een webshop heb kunnen lanceren.

Webshop voorbereidingen

De webshop wordt een onderdeel van mijn onderneming. Een KVK-nummer en BTW-nummer heb ik al, dit is wel noodzakelijk als je wilt gaan verkopen. Zorg er dus voor dat je dat allemaal hebt geregeld. Voor meer info ga je naar de website van de Kamer van Koophandel.

Ik vond het zoeken naar interieur accessoires om te gaan verkopen erg leuk om te doen. Vervolgens benaderde ik de leveranciers en ging de producten inkopen. Je kan natuurlijk ook zelf je producten ontwerpen en (laten) produceren. Het gaat erom dat je een leuke collectie hebt om online te zetten, het starten met je webshop kan dan gaan beginnen!

Week 1. Kies een platform voor je webshop

Er zijn verschillende platforms waar je jouw webshop op kan laten draaien en iedere platform heeft zijn voor- en nadelen. Ik heb er al met velen gewerkt dus kon daardoor gauw een keuze maken. Ik geef je een aantal platform mogelijkheden waar ik goede ervaringen mee heb en de bijbehorende doorverwijslinks. Hopelijk kan ik je hierdoor makkelijker een keuze laten maken voor een platform dat het beste bij jou aansluit. Hulp nodig? Dan kan je mij altijd even een berichtje sturen via info@charada.nl.

  1. WordPress met Woocommerce
  2. Lightspeed
  3. Mijnwebwinkel
  4. Wix
  5. Shopify
  6. Magento
  7. Prestashop

Week 2. Vullen met content en producten

De inloggegevens van het gekozen platform heb je na de eerste week wel binnen, je kan nu beginnen met het vullen van je webshop. Zelf ontwerp ik niet, maar kies of koop een template die past bij de uitstraling die ik wil hebben. Eerst begin ik met het vullen van de standaard pagina’s:

  • Homepage
  • Over ons pagina
  • Contactpagina
  • Meest gestelde vragen pagina

Vervolgens ga ik de producten toevoegen aan de webshop. Zodra deze week voorbij is, ziet de webshop er al vergevorderd uit. Super leuk!

Week 3. Koppelen met betaalsysteem en koeriersdienst

Dit is een klusje dat je niet moet onderschatten. Je hebt verschillende betaalsystemen voor een webshop, zorg ervoor dat je er één kiest die compatible is met je platform. Zelf werk ik bijvoorbeeld met Mollie.

Je hebt vele koeriersdiensten, ook hierbij is het handig om een koeriersdienst te kiezen die je gemakkelijk kan koppelen aan je webshop. Je hebt ook partijen die meerdere koeriersdiensten bij zich hebben aangesloten, dit kan veel voordelen geven. Ik heb zelf daarom gekozen om met Sendcloud samen te werken.

Week 4. Testen van de webshop

De pagina’s zijn gevuld, de producten staan erin en de partners zijn gekoppeld. Je webshop staat! Nu is het tijd om de webshop te gaan testen door een testorder te gaan plaatsen. Als je een testorder plaatst zie je meteen of de standaard e-mail templates naar wens zijn. Ik laat ook altijd de webshop testen door een aantal andere personen, misschien zien zij nog punten om te verbeteren. Als je het testen in het begin van de week laat doen, heb je nog de rest van de week tijd om je webshop te finetunen.

Week 5. Webshop lanceren en promotie doen

Je webshop is klaar om officieel gelanceerd te worden! Een heel spannend moment en je wilt natuurlijk dat de webshop een succes gaat worden. Dit gaat alleen niet vanzelf, nu gaat het werk pas echt beginnen ;-).

Je kan promotie doen op social media, nieuwsbrieven versturen, je SEO optimaliseren, Google Ads inzetten en nog veel meer. Er zijn vele mogelijkheden om naamsbekendheid te krijgen. Wil je bijvoorbeeld Instagram inzetten? Lees dan mijn voorgaande blog Instagram voor je bedrijf. Het is belangrijk om naar je doelgroep te kijken en aan de hand daarvan een online marketing strategie te bepalen.

Baby & Kids Interieur accessoires

Zelf had ik een strakke deadline want ik wilde perse dat de webshop gelanceerd ging worden op de eerste verjaardag van Jones. Dus bij deze doe ik promotie voor de nieuwe webshop via mijn eigen blog!

Neem eens een kijkje op www.jonesdeluca.com voor leuke interieur accessoires voor de baby- en kinderkamer. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt :-).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

INSTAGRAM

Follow on Instagram