Shop jij wel eens naar aanleiding van een foto op Instagram? Zie je bijvoorbeeld een model met een leuk jurkje van een bekend merk? Dan kan je vaak via een shoplink in de foto direct de jurk kopen op een webshop. Ideaal toch! Maar hoe krijg je zo’n shoplink nou voor elkaar op je eigen Instagram account? Ik heb deze vraag nu al zo vaak gekregen dat ik er nu een blog over schrijf. Lees dus gauw verder voor mijn uitgebreide stappenplan inclusief voorbeeld.
Shoplinks in een bericht
Officieel heet zo’n shoplink een producttag. Zoals de naam als zegt, je tagged dus een product in de foto die je op Instagram post. In het voorbeeld zie je een foto waarbij een producttag is geplaatst bij de muurstickers. Zodra je op de link klikt, ga je direct naar de webshop toe waar je het product kan kopen.
Hoe voeg je een producttag toe op Instagram?
Een producttag toevoegen gaat via de volgende stappen:
- koppel je Instagram bedrijfsaccount aan je Facebook pagina.
- vul het shopping gedeelte in je Facebook pagina met jouw webshop producten.
- wacht vervolgens op goedkeuring van Instagram, dit duurt een paar dagen.
- je krijgt van Instagram automatisch een bericht als je toestemming hebt gekregen om producttags te gebruiken. Dan zie je meteen de extra optie in je account.
- als je voortaan een foto toevoegt, heb je de mogelijkheid erbij gekregen om het product te taggen en zo kliks naar je site te genereren.
Nog een extra tip: check ook de blog overstappen naar een Instagram bedrijfsaccount.
Succes! En heb je verder nog vragen, mail dan naar info@charada.nl.
xx Cha