Een account aanmaken op Instagram is zo gedaan, maar hoe nu verder? Een goed begin is het halve werk. In deze blog begin ik bij de basis, geef ik je de voordelen van een Instagram bedrijfsprofiel en een kort stappenplan.
Waarom Instagram voor je bedrijf?
Grote kans dat jouw doelgroep zich op Instagram bevindt. Anders zou je deze blog ook niet lezen ;-). Mannen, vrouwen, jong en oud, mensen over de hele wereld, een breed publiek is te vinden op Instagram. Volgens de statistieken ligt het zwaartepunt bij vrouwen jonger dan 40 jaar en zijn het voornamelijk fotoliefhebbers, celebrities en bedrijven die actief zijn op het platform.
Denk aan de mogelijkheden die Instagram jouw bedrijf kan bieden:
- Influencer marketing
- Branding
- Advertenties
- Doelgroepmarketing
Wil jij hier meer over weten? Stuur mij gerust een bericht, bij meerdere verzoeken zal ik er een extra blog over schrijven.
Bedrijfsprofiel aanmaken
Voor mijn klanten zorg ik altijd dat het Instagramaccount wordt omgezet naar de business versie. Let op, dit kan alleen als je een bedrijfspagina op Facebook hebt. Heb je dit niet? Geen probleem, je krijgt tijdens het omzetten daar de mogelijkheid toe. Hieronder geef ik je mijn vier stappenplan.
Persoonlijk Instagram profiel omzetten naar Instagram bedrijfsprofiel
Stap 1. In je persoonlijke Instagram account ga je naar je instellingen toe. Klik hiervoor op het tandwielicoon rechtsbovenaan.
Stap 2. Ga naar ‘Overstappen op bedrijfsprofiel’ door erop te tikken.
Stap 3. Je krijgt vervolgens een scherm waarin je jouw Facebookpagina kan koppelen. Alleen de Facebookpagina’s waarvan jij beheerder bent, worden weergegeven. Ook is er de mogelijkheid om direct een Facebookpagina aan te maken.
Stap 4. Heb je jouw Facebookpagina gekoppeld aan je Instagramaccount? Dan krijgt je de optie om je contactgegevens zoals telefoonnummer, e-mailadres en adres van je bedrijf te controleren en eventueel aan te passen. Zodra je op ‘Klaar’ klikt is je bedrijfsprofiel gereed!
Instagram contact mogelijkheden
Je ziet nu in je account dat er wat extra knoppen zijn toegevoegd. Het aantal knoppen is afhankelijk van de contactgegevens die je hebt ingevuld, maar de knoppen die de bezoekers van jouw Instagram bedrijfsprofiel nu kunnen zien zijn:
- bellen
- e-mailen
- routebeschrijving.
Later kan je ook de knop ‘Shoppen’ toevoegen, dit komt in een volgende blog aan de orde.
Instagram statistieken bekijken
Klik op het menu rechtsbovenin, tik op ‘Statistieken’ en je ziet nu ook je statistieken weergegeven. De activiteiten op je Instagram account worden bijgehouden zoals het aantal profielbezoeken, bereik en weergaven. Je krijgt meer inzicht in je doelgroep zoals geslacht, leeftijd en op welke dagen en uren jouw volgers het meest actief zijn.
Instagram profiel promoten
Zorg er eerst voor dat je bedrijfsprofiel bekend wordt in je eigen netwerk. Dit kan je gemakkelijk doen door automatisch je contacten vanuit Facebook en je contacten van je telefoon toe te voegen. Klik hiervoor op het menu en kies voor ‘Mensen ontdekken’.
Je kunt ook betaalde promoties doen, maar ik adviseer dat pas in een later stadium te doen. Eerst maar eens je bedrijfsprofiel op orde krijgen en vullen met content!
Heel veel succes en heb je nog hulp nodig, mail dan naar info@charada.nl.